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松島にて

エンジンの回転不足の点検とゆうことで、宮城県松島に来ています。エアフィルターは汚れているため、オーナー様側で用意された物に交換。またターボとインタークーラー間のSEALが飛び出ていたので、交換し付け直します。燃料関係では左バンクにて燃料漏れのあるPIPE&インジェクターを数本締めなおします。
 ここで海上試運転に出てきましたが、スピードは点検調整前よりはよくなったとのこと。ただし中間の加速が悪くトップも左舷より150回転足りない。
MAN-D

 あとはインジェクターを点検したりコンプレッション等を測定したりして、エンジンの現状把握とだめだしをどこまで行うか?燃料ポンプ本体、インジェクター、ウェストゲート見たいところはまだあります。
IMGP7738.jpg

今日の宿からは こんな景色が見れます。松島ですから、牛タン食べて、この景色見ながら温泉です。夜はおとなしく寝ます。

I am coming to Matsushima, Miyagi prefecture by checking and inspecting the insufficient rotation of the engine.
Because the air filter is dirty, it is replaced with a thing prepared by the owner.
Also SEAL between the turbo and the intercooler protruded, so replace it and fix it.
In relation to fuel, tighten several PIPE & injectors with fuel leakage in the left bank.
I went to sea trial here, but the speed is better than before the adjustment adjustment. However, the acceleration in the middle is bad and the top is not 150 turns from the port.
After that, how much do you grasp the current state of the engine and check it out by inspecting the injector and measuring compression etc.? Fuel pump body, injector, West Gate There are still places I would like to see.
Such a view can be seen from today 's inn.
Because it is Matsushima, eating beef tongue, this hot spring while watching this scenery. I sleep quiet at night.


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tag : MAN-D2842

居酒屋 はなこ潜入

最近話題の居酒屋はなこへいってきた。チェーン店の店で若者でにぎわっている。なぜかというと店員さんが全員へそ出しルックの超ミニで後ろを向けばTbackのひもが、しゃがんで注文を取ればパンチラが見えてしまうおそろしい店だからである。ただし出てくる食べ物はいたって普通。全品280円居酒屋とくらべてどちらがいいか?
酒が飲みたい、飯が食いたいのなら一度くれば飽きるかもしれない。周りのお客さんを見ても年配の方はあまりいなかった。ここは見てるだけ的な 生殺し居酒屋なのでおじさんには中途半端なのです。おネイサン確かにかげきだが、、
 もう一度くらい言って証拠写真でも取ってきますかな。 居酒屋 はなこ 大井町店にて

I recently went to Hanako Izakaya.
I am crowded with young people at a store in a chain store.
The reason is that if the shop clerk is all looking out and looking backward with a super mini, the string of Tback is a fierce shop where you can see the panchira if you take a crouching order.
However, food coming out is very common. Which is better than all 280 yen pubs?

If you want to drink, if you want to eat meals, you may get tired of it once.
There were not many elderly people looking at the surrounding guests. It is incomplete for my uncle as it is a barracked pub for just watching.
Nathan is surely a powerful person, but
I wonder if I will take even more evidence photos. In the case of
At a pub in Hayako Oimachi store


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油圧の上がらない原因?

エンジン油圧の上がらない原因。項目として、潤滑油、圧力計、潤滑系統、オイルポンプなど。
潤滑油   油糧不足、エンジン傾斜が大きすぎる為の吸い込み不良、粘度が不適当など
圧力計   ゲージの故障、ラインのつまり、電気式の場合は回路の故障など。
潤滑系統  フィルターのつまり、クーラーのつまり、バイパスバルブの不良、レギュレーターの不良、クランク      シャフトベアリングの摩耗、クランクシャフト、カムシャフトプラグの紛失など。
オイルポンプ  スクリーンのつまり、レギュレータ不良、ポンプ吸入口でエアが漏れる、加圧側での漏れなど。

GMの2サイクルのマニュアルから抜粋した項目を載せています。事故事例としては急激にあがらなくなり、オイルパンをはぐってみたら、ストレーナーからポンプまでのパイプにひびが入っていたエンジンがありました。オイルポンプ自体の不良はエンジンでは今のところいままでトラブルに見舞われたことはないが、クラッチでは過去にポンプがだめで交換したことが数件あります。油圧関係のエラーが発生するエンジンでグレードを変更したり交換サイクルを早めるなどで問題を解決したエンジンもあります。ケースバイケースゆえにフローチャートどおりにはなかなかいきませんが、いろいろ話を聞きすぎてわけがわからなくならないように。自分もエンジン整備に携わっている中ではまだまだ若造の為いろいろ言われますが、日々勉強していかないと技術の進歩に付いていけず、置いていかれます。それゆえ得意不得意のエンジンもありますね。指導があるうち怒られるうちは眼をかけてもらっているとゆうこと。どうでもいいやつには声をかけてもらえません。

 話変わってダートトライアルでも最近ずいぶん教えてもらいました。まだこの年でも目をかけて(迷惑?)くれるわけです。ありがたいことです。家では会話が少ないです。どうでもいいとゆうことですね。

※ご質問や見積などいつでもお気軽にお問い合わせください。

Cause the engine hydraulic pressure does not rise.
As items, lubricating oil, pressure gauge, lubrication system, oil pump etc.

Lack of lubricant oil, lack of suction due to excessive inclination of engine, inappropriate viscosity etc.
Failure of the pressure gauge, in the case of the line, that is, in the case of electric type, circuit breakdown etc.
That is, the lubrication system filter, that is, the defect of the bypass valve, the defect of the regulator, the wear of the crankshaft bearing, the loss of the crankshaft, the camshaft plug, etc.
That is, the oil pump screen, that is, regulator failure, air leakage at the pump suction port, leak on the pressure side, etc.
Items extracted from GM's two-cycle manual are listed.
As an accident case, it did not rise suddenly, as I looked through the oil pan, there was a cracked engine in the pipe from the strainer to the pump.
Failure of the oil pump itself has never been suffered by the engine so far, but there are several cases that the clutch replaced the pump in the past in the past.
There are engines that solved the problem by changing the grade on the engine where hydraulic-related errors occur or by quickening the replacement cycle. It is not easy to follow the flow chart because of case by case, but please do not understand the reason because you listen to various stories.
While I am also engaged in engine maintenance I am still told for young makers many things, but I can not keep up with the progress of technology unless I study every day, I can leave it.
Therefore, there are also engines that I'm not good at. While being guided, it is said that you are being asked to wear your eyes while being angry.
You can not call out to a bad man whom I do not care.
Talking about it, I've recently taught a lot about dirt trials. Even in this year I will notice (annoying?). Thankfully.
There are few conversations at home. It does not matter if you do not care.


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充電式電池9000円なり、無駄使いか?

マグライトとともによく使うSUREFIREのライト。大変明るいが、電池がCR123Aのタイプで不経済だったので、充電式に変更しました。来週の仙台出張に向けての準備です。
SUREFIRE

 先行投資で後で電池を買うより安くなるが、自分の場合は壊したりなくしたりする可能性があるので、もう少し安ければと思います。本体のシェアファイアーはUSAの店頭でも日本でもあまり価格は変わらなかったのですが、電池に関しては向こうで大量に安く販売されていました。これはどうなんでしょう、おまけでくれればいいのになぁ

 エロ本なんか買えば、CDやらマウスパッドやらがバンバンおまけで付いてきます。おまけを買うのか本を買うのか微妙ですが。しかしエロ本のお姉さんもこんなに可愛いわけで こんなんだったらダッシュで家に帰りますわ。

SUREFIRE light that you often use with Maglite. It was very bright, but the battery was type of CR 123 A and was uneconomic, so it changed to rechargeable.
I'm preparing for next Sendai business trip.
It will be cheaper than buying a battery later on upfront investment, but in my case I will break or lose, so I think that it will be a little cheaper.
The price of the main share fire was not changed much in the shop front of the USA or in Japan, but as for the battery, it was sold in large quantity cheaply over there.
I wonder what this is, I wish I could have a bonus
If you purchase erotic books, you will get CDs and mouse pads with extra bonus.
Whether to buy extra or books is subtle. But if the elder sister's sister is so cute like this, I will return home with a dash.



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tag : SUREFIRE

PLATE COOLER(MTU12V/16V/8V)

出先でたまに質問を受けるmtuエンジンの熱交換器(Plate Cooler)について。CATエンジンでも同じような仕組みの熱交換を使用している物があります。資料はMTUの物より抜粋しました。いつも現物があれば説明しやすくわかりやすいと思うのですが、あいにく予備もないので整備依頼でもない限り分解した写真がなかなかないので図を載せました。
MTU(PLATE COOLER)
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プレートクーラーは文字通り溝の切ってある数種類の板とSEALを何枚もかさねて一つの熱交換器を形成しています。図1のRWAWATERは海水の流れ道、COOLANTはそのままエンジン冷却材の流れ道です。組見間違えれば、流れがおかしくなり大変なことになります。MTUエンジンでは海水でクーラントと燃料を冷却しています。
MTU12V2000M90

MTU

この写真では向かって正面の厚い板の部分から数枚重ねて前半が燃料を冷却。残りの部分で冷却材を冷やしています。エンジンの出力やグレードにより枚数が変わってくるようです。(写真はMTU12V-2000M90より

About the heat exchanger (Plate Cooler) of the mtu engine which occasionally receives questions on the road.
There is a thing using the similar mechanism heat exchange also in the CAT engine.
The material was extracted from the thing of MTU. I always think that it is easy to explain if there is an actual thing, but unfortunately there is no spare, so as long as there is no maintenance request, I posted a picture so it is not easy to disassemble.
Plate cooler literally consists of several types of boards with grooves and several SEALs forming one heat exchanger.
In Figure 1, RWAWATER is the flow path of seawater, COOLANT is the flow path of engine coolant as it is. If you make a mistake in pairing, the flow becomes strange and it will be serious.
The MTU engine cools the coolant and fuel with sea water.
In this picture, a few sheets are piled up from the thick plate on the front and the first half cools the fuel. The remaining part is cooling the coolant.
It seems that the number of sheets will change depending on engine output and grade. (The picture is from MTU 12V-2000M90)


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tag : MTU12V2000M90

下田産 金目鯛

先日の下田のお土産がこれ。現地で食べたが大変おいしかったので、自分用とお土産用に2枚買ってきた。こいつはあげる方。
金目鯛

でかい方が脂が乗ってると店のおじさんは言っていたが、大きいほど高価。予算と相談しつつ買ってきました。その前の下田出張で買った鯵の干物もうまかったのだが、近所の小田急ストアーで買う物と比べて差が自分にはわからなかった。家族はうまいと言ってくれたが、値段の割にどうなのかは分からない。金目は夜に刺身も少し頂いたし買う前にあぶったやつも食べたのでお世辞抜きにうまいと言ってもらえるはず。私が長野に行っている間に食べたそうでとてもうまいとのことだった。せっかく買ってきたんだから喜んでもらわないと買う意味ないし。ただ普段あまり食べないからうまく感じるのかもしれないけど、やはりうまかった。

This is a souvenir from Shimoda the other day. I ate it locally but it was very tasty so I bought two for myself and souvenir. How to give him this way.

The big owner said that when fat grew, the old man in the shop said, but the larger it is, the more expensive it is.
I consulted with my budget and bought it. The dried fish which I bought at Shimoda business trip before that was also good, but I did not understand the difference compared with what I bought at the nearby Odakyu store.
My family said it was nice, but I do not know how it is for the price.
The gold eye got a little sashimi in the evening and I also ate the cooked guy before buying so you should be told that it is okay without flattery.
It seemed that I ate while I went to Nagano and it was very good. I bought it all the way, so there is no point in buying it unless it is pleased.
However, I do not usually eat much, so it might be fine, but I was still fine.


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エンジン電装関係の不良

EDCによるエンジンコントロールによって制御されているエンジン。このMANのエンジンでは電気回線不良による電気エラー発生があり、今回対策をしました。通常は異常が発生すると落ちるブレーカースイッチ(この場合は25A)が腐食などの原因により簡単に衝撃で落ちるようになってしまったため。その他復旧してもすぐに何らかの衝撃で落ちてしまい、エンジンを止めていました。ケースの加工などの手間を避ける為同じ部品を使います。
MAN

スイッチが落ちているときは、カバー内の黒いボタンが伸びて、白く塗られた部分が見えています。

他のスイッチも内部が腐食してショートしそうなのがあった。
MAN
あからさまなスイッチ不良があったので、これですめばいいのですが、
MAN DIESEL ENGINES にて

Engine controlled by engine control with EDC.
In this MAN engine, there was an electric error due to a defective electrical line, and measures were taken this time. Normally breaker switch (25 A in this case) that falls when abnormality occurs became to be easily dropped by impact due to corrosion and other reasons. Even if other restoration happened, it fell immediately with some kind of shock, stopping the engine. Use the same parts to avoid troubles such as processing the case.
When the switch is falling, the black button in the cover stretches and the part painted white is visible.
Another switch also corroded the inside and it seemed to be short-circuited.
There was an outright switch fault, so I hope that this should be done,

At MAN DIESEL ENGINES


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tag : MAN-D2842LE433

つい買ってしまいました

会社での残業夜食用に物色していたら、こんなものが
20100816184600.jpg

カップヌードル シャア専用、赤いチーズチリトマト(ガンプラ付き)。家でしょうもないものかってといわれるのが分かっていたがおもわず手に取ってしまいました。他にも通常の3倍辛い 辛さ3倍チリトマト(ガンプラ付き)もあります。ちなみにガンプラのおまけの為価格は高くなります。普通にラーメン食べれば良かったかな

Overtime at the office If you are stuffing for lunchtime, this is what

Cup noodle share exclusively, red cheese chill tomato (with gunpla).
I knew that it was said that it was ridiculous at home, but I took it in my hands. There are also 3 times more hot spicy chili tomato (with Gundam) than usual.
By the way the price will be higher due to the addition of Gundam. I wish I had ordinary ramen


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機械は壊れないのが一番。(野沢オートランド合宿、EVO7にて)

MITUBISHI

一日走ってボロボロのドライタイヤ86RW,ウエットタイヤ4本も丸坊主になりました。

ランサーにて、長野の野沢温泉&野沢オートランドでのクラブ合宿より無事帰社しました。インプレッサのときはイベント等でのトラブルが多くドライブシャフトの交換は当たり前だと思っていた。今回車を変えたことで一番大きいのは壊れないこと。20本位練習会で走行出来たのは、スターレットのとき以来でした。電子制御のセンターデフ(ACD)の使い方もいろいろ教えてもらった。 参考になるのは全日本を走る現役ドライバーに運転してもらったこと。今までの運転をかなり変えなければならないことを痛感した。いろいろアドバイスを頂いたが、結構違いがあって少々戸惑っています。ステアリングを切るスピードがインプのときとは違うこと(スッーとスムーズに宮入選手は切っていた)。パーシャル開度でのアクセルのためができなくて車が曲がり始めるまで自分が待てなかった(切り足したり、アクセルをそこで踏んでしまうので、自分はプっシングアンダーを出してタイトコーナーでは失敗を連発)。サイドの使い方も少し異なる。FRでは当然クラッチを切ります。FFのときはブレーキで前荷重のときに引いていた。インプではDCデフでセンター一応切れるのだがあまり使わなかった。ACDでは引けばセンターのロックが解除されるのだが、ブレーキを踏んだままだと芳しくないらしくオクヤマの戸田選手はブレーキを離してから引いてると言っていた。これは忙しい時は出来ない。と1日走っただけであそこはこう、ここはこうと指摘を受け午後にはシェイクダウンにしては勘弁できるところまで走れるようになりました。とはいってもc地区ドライバーの3秒落ちだからまだまだ修行が必要です。8月29日には全日本ダートトライアル第6戦が、野沢オートランドで開催されます。興味のある方は是非どうぞ。

無事帰ってきたので、写真も取れます。バンパーはやはりさえないが、当たって壊れるのではしょうがないのでこれで走ります。帰ってきて修理を始めるのと、洗車して帰れるのでは気分も全然違います。プライベーターにはランサーの方が丈夫でいい。
21110100815140032.jpg

20100815140034.jpg


こいつの設定も GLOBALMOTRSPORTSの神田氏と宮入選手に手伝ってもらう。いきと帰りではまるっきり違う足になった。アンダーで曲がらない行きの峠道も、帰りは楽しい舗装路面になりました。ダートトライアルは体育会系の縦社会構造があるので、夜は温泉で飲み会となります。ただしイベントコンパオンはきませんが、、、残念です。
GH-CT9A LANCER-EVOLUTIONⅦ ,Tuned by GLOBALMOTRSPORTS にて

Driving all day, 86 RW dry tires and 4 wet tires became full blown.

I returned home safely from the club camp in Nozawa Onsen & Nozawa Autland at Lancer.
In the case of the Impreza, I had many troubles in the event etc. I thought that it was natural to replace the drive shaft.
The thing that changed the car this time is that it is not broken.
It was the time since I was a starlet that I was able to run at 20 practice sessions.
I also taught various ways of using electronic controlled center diff (ACD). The thing which is helpful is that the active driver who runs all Japan drives to drive.
I felt keenly that I have to change my driving considerably. I got a lot of advice, but I am a bit confused with a lot of difference.
The speed of cutting the steering is different from that at the time of Imp. (Miyatta was smoothly disconnected from Sue). I could not wait until the car began to turn because it was not possible for the accelerator at partial opening (because I cut off and stepped on the accelerator there, I put out a pushing anchor and repeatedly failed at the tight corner ).
The usage of the side is slightly different. Naturally the clutch is turned off in FR
. When it is FF, it was pulled when the front load was applied by the brake.
In the Imp, it is a DC deflated center, but it was not used much.
At ACD the center will be unlocked, but Okuyama's Toda seems not to be okay if he keeps on the brake, Toda Okuyama said that he pulled the brake off. I can not do this when I am busy.
As soon as I ran a day, over there, I got pointed out like this, and in the afternoon I got to be able to run to a point where I can cough by shaking down. However, as the district c driver loses 3 seconds, training is still necessary.
On August 29th, the 6th round of the All Japan Dirt Trial will be held at Nozawa Auto Land. If you are interested please come.
I came home safely and I can take pictures as well. I do not even have a bumper, but I will run with this, as it can not be helped if I hit it and hit it.
I feel completely different from starting repairing and getting back home after washing.
Lancer is more robust to privateer.


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tag : GH-CT9A LANCER-EVOLUTIONⅦ

強化合宿改め、日帰り残念の巻(GM8V92TA)

GM8V92TAの分解は続きています。
デトロイトディーゼル8V92

クランクシャフトの交換のため、外し前にタイミングマークを確認しています。これはプレジャーなのでAタイミングでした。
デトロイトディーゼル8V92

黒い部分は汚れではなく、深い傷ガ入っている。メインベアリングが焼きついてダメージを残したジャーナルは数か所に及ぶ。そのための交換だったが、、
DD8V92

エンジンブロックは船内で90度回転の90度側点、これでクランクを抜きます。
DD8V92

クランクを入れ替え、メタルを交換したあたりから、異変にきずきます。
軽く締めただけのキャップなのにクランクが回らない! 答えはベアリングキャップの変形で写真のベアリングのはじの合わせ目付近の色が換わっているところがクリアランスギャップが取れない部分。こんなところがほかにも発生していました。焼きつきロックで停止したエンジンとはいえ、ブロックまで逝くとは 残念ですが重傷です。
これでは復旧出来ないので、休み明けに仕切り直しとなりました。ブロック交換?ラインボーイングともに大変なコストがかかりますすでにかかっていますが)どうにもならないので、私は一足先にスーパービュー踊り子号で東京へ戻っります。DD8V-92TAにて

The decomposition of DetroitDieselAillson,DDA8V-92TA GM8V-92TA ) continues.
Because of crankshaft replacement, timing marks are confirmed before removal. This was a pleasure so it was A timing.
The black part is not dirty, it has a deep scar. There are several journals where the main bearing burns and leaves damage. It was an exchange for that, but

The engine block is a 90 degree side point rotated 90 degrees inside the ship, this will pull out the crank.

I change the crank and I will strangely strain from around where I replaced metal.
The crank does not turn even though it is only a lightly tightened cap! The answer is the part where the clearance gap can not be obtained where the color near the joint eye of the bead of the photograph is changed by the deformation of the bearing cap. There were other occurrences like this. Although it is an engine which stopped by the burning lock, it is regrettable that it will be passed down to the block, but it is seriously injured.
Since it can not be recovered by this, it has been re-partitioned for the rest of the holiday. Block exchange? It costs a lot of cost both for line bowing (it already hurts) I will not be able to do anything, so I will return to Tokyo with a Superview Odoriko on ahead. With GM8V92TA ( DDA8V-92TA )


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tag : DetroitDieselAillson,DDA8V-92TA GM8V-92TA ) デトロイトディーゼル8V-92TA

プロフィール

オオムラエンジンサービス株式会社

Author:オオムラエンジンサービス株式会社
代表取締役 大村芳弘
1級舶用機関整備士
東京都

FAX 03-3480-4183
y.ohmura.mtu@gmail.com

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