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VOLVO  PENAT AD31&DP-A1整備

昨日からVOLVO-PENTA-AD31とドライブのDP-A1を整備中です。
VOLVO-PENTA DP-A1

冶具を使用してドライブの取り外しを行っているところ。スライディングハンマーで抜いたピンにスタンドが乗っています。
DP-A1
ベローズなどはゴム製ですので定期交換が必要です。
燃料、海水、コントロール系などをはずし、エンジンを船外へ出しています。

20150420P4034.jpg

今回のメインはエンジンではなく、このパーツのため。物理的に体が入らない状況でエンジンを出す方が早かった為。実際には固着したパーツの縁切りや、腐食したボルトの処理などが多数あります。
この状況まで持ってくるのに、手間が結構掛かってしまった!明日は固着したピンを抜きチルトシリンダーを交換する予定です。VOLVO-AD31&DP-A1にて
※船舶ディーゼルエンジンの作業御見積について。船の種類、現状の問題点や症状。
エンジンメーカー、 モデル名、シリアル番号、アワーメーターの時間や年式、係留場所もわかれば参考にいたします。
OHMURA ENGINE SERVICE 代表 大村芳弘 FAX03-3480-4183 y.ohmura.mtu@gmail.com
TEL090-8506-7347

Since yesterday, VOLVO AD 31 and DP - A1 of the drive are under maintenance.
I am using the jig to remove the drive. The stand is on the pin pulled out with a sliding hammer.
Since bellows etc. are made of rubber, regular replacement is necessary.
Remove fuel, sea water, control system, etc., and put the engine out of the boat.
This time's main is not an engine but for this part.
Because it was quicker to put out the engine in a situation where the body does not physically enter.
In fact there are a lot of edges of fixed parts and processing of corroded bolts.
It took me a lot of time and effort to bring this situation to you! Tomorrow we will replace the fixed pins and replace the tilt cylinders.
At VOLVO-AD 31 & DP-A1


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tag : VOLVO-PENTA-AD31&DP-A1

たまには息抜きあり

本日は業務終了後友人と秋葉原で合流しました。 景気が悪いと裾は短くなる傾向があるとのことでしたが、現実はこんな感じ。短いです。ちなみに触ってはいけません。
AKIBA

飲食業はまだまだ悪いとゆうことか、最近は過激な居酒屋も多いのでクラブやキャバクラも大変ですね。
些細な愚痴をこぼしつつ、たまにはしょうがないんだとアルコールを少々頂いてきました。
20150420P4003.jpg

最近は頭の髪の毛を盛る傾向。自分の場合は頭頂部の量が激減しているので盛ることはできない。その前に植える必要あり。3月は忙しくなりそうなので、今のうちにアルコールいただきます。
秋葉原 クラブ アニバーサリーにて

Today I joined in Akihabara with my friend after work. It was said that hem tends to be shorter if the economy is bad, but the reality is like this. It is short. By the way it should not be touched.
As food and drink industry is still bad, recently there are too many extreme taverns so clubs and cabarets are also serious.
While spilling trivial complaints, I got a bit of alcohol and sometimes I can not help it.
Recently the tendency to prone head hair. In the case of myself, the amount of head top is drastically decreasing, so it can not be put on. It is necessary to plant before that. I'm going to be busy in March so I will have alcohol for now.
At Akihabara club anniversary

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Caterpillar Marine Engine C15

見積の関係で見せていただいたボートのエンジンです。CAT-C15ディーゼルエンジン。
CAT-C15, キャタピラーマリンディーゼルエンジン

通常はエンジン正面だが、このボートはVドライブを採用している為エンジンは逆向きに搭載されている。
CATERPILLER-C15 Disel Engine

クラッチのカップリングがエンジンオイルパンの方に出ています。シャフトシールもオイルパンの下にのぞいている。このあたりの 整備は大変そうです。

HEAT EXCHANGER , CAT-C15

プレートクーラー周り。
AFTERCOOLER , CAT-C15

正面に見える海水ポンプで海水(RAW WATER)を汲みあげています。これはゴム製インぺラータイプの海水ポンプ。
海水はAFTERCOOLERも冷却しています。右に見える黒い部分がC15のアフタークーラーです。
CAT-C15, キャタピラーマリンディーゼルエンジン

クラッチはTWINDISC製が搭載されていた。
Twin-disc

消耗部品の交換はエンジンルームが広いため、スムーズにできそうです。CaterpillerC15MarineEngineにて

CAT-C15 
In-line 6,4-Stroke-Cycle Diesel
Bore x Stroke 137x165mm
Displacement 14.6Liter
853BHP/2300RPM(出力はレイティングにより異なります)
※参考 MARINE ENGINE SELECTION GUIDE LEDM3457-06

CAT - C 15 diesel engine.
Normally it is in front of the engine, but this boat adopts the V drive, so the engine is mounted in the opposite direction.
The coupling of the clutch comes out toward the engine oil pan.
The shaft seal is also peeping under the oil pan.
Maintenance around here seems to be tough.
We are pulling up seawater (RAW WATER) with a seawater pump visible in front. This is a rubber impeller type seawater pump.
Seawater is also cooling AFTERCOOLER. The black part that looks to the right is C15 aftercooler.
The clutch was equipped with TWINDISC.
Replacement of expendable parts seems to be smooth because the engine room is wide.

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tag : CAT-C15 CaterpillerC15MarineEngine

海水こしきの清掃

アジムの海水こしきを開放し清掃している。エンジンCAT-C12に使用されるこしきは詰まっていなかったが、エアコン用と発電機は大変変なことになっています。
CAT C12

cat-c12
主機(CAT-C12)用は問題なく、簡単な清掃できれいになった。

問題はこちら
CAT-C12, キャタピラーマリンディーゼルエンジン

海水で冷却しているため、こんなにゴミが詰まっているとエアコンが詰まったり発電機も過負荷やオーバーヒートを起こす恐れがあります。定期点検、清掃を遂行しましょう。

The engine used for the engine CAT C12 was not clogged, but the air conditioner and the generator are very strange.
There was no problem for the main unit (CAT - C 12), it became clean with simple cleaning.
Because it is cooled with sea water, if there is so much dust in this place, the air conditioner may clog and the generator may overload or overheat. Periodic inspection and cleaning should be carried out.

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tag : CAT-C12

群馬モーターパークにて、練習会


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榛名山のふもとにある群馬モーターパークに不定期ながら練習に行っております。
走行料金が安いのと、ほぼ貸し切り状態なのが非常に良い。
午前は淡々と地味なスラロームを行い、午後は簡単なコース設定で基本を練習しております。相変わらずハンドル操作がばたばたして、なかなか切りすぎが直せません。
ランサーの荷重移動ができていない→その為車が曲がらない→ステアリングを切り足してさらにどつぼにはまる。
このパターンをなおすべく練習していますが、簡単にはいきませんね。
 イベントでのパイロンコースでは、パイロンタッチ1本で5秒加算などのペナルティがあるので倒さないように回ります。アクセルでぶんぶん回っているときより押さえて小さく地味に回るほうがタイムはいい。この日は一緒に行った仲間がドライブシャフトを折ったため、PM2:30に終了した。
強力な助っ人も来ていたのだが部品がないため、折った友人は車を置いて後日引き上げ予定。やはりランサーでもドライブシャフトの予備はほしい。
GH-CT9A LANCER-EVOLUTIONⅦ ,

I go to Gunma Motor Park at the foot of Mt. Haruna for practice irregularly.
It is very good that it is nearly rented out as the running fee is cheap.
In the morning, we perform a relaxed and slender slurry, and in the afternoon I am practicing basics with a simple course setting. As usual, the steering wheel operation is flapping, I can not straighten it too much.
Lancer's load movement has not been made → Because of that, the car does not bend → I cut off the steering and then fit in the pot.
I am practicing to correct this pattern, but I can not go easy.
In the pylon course at the event, we will go around not to knock down because there is a penalty such as adding 5 seconds with 1 pylon touch.
It is better to press down to a lesser extent than when you are spinning around with the accelerator. On this day the companion who went with it broke the drive shaft and ended at PM 2:30.
A strong supporter was also coming, but because there are no parts, a broken friend plans to raise the car at a later date.
I still want a drive shaft reserve even at Lancer.

GH-CT9A LANCER-EVOLUTION VII,

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tag : GH-CT9A LANCER-EVOLUTIONⅦ

CAT C-12&ZF&KOHLER ,Maintenance 2

昨日の残作業をこなして、午後の回航の準備中。
エンジンジンクは海水のラインについています。このエンジンでは燃料クーラーとオイルクーラ及び熱交換器に取り付けられている。
CATERPILLER-C12 Disel Engine

ZFのクラッチも同時にオイル交換した。グレードなどは指定のものを使っています。
CAT-C12, キャタピラーマリンディーゼルエン

発電機はコーラーの16キロ。こちらも各消耗部品を一式交換した。(Lo,Fo,Racor,海水ポンプインぺラー、エンジンOIL、冷却水、Vベルト、エアフィルタなど)
Kohler
緑色のといのようなものは、鉛の入ったゴムで、バケツなどで受けづらい場所のドレンから抜くときに重宝する道具。

I was doing the rest of the work yesterday and preparing for the afternoon flight.
Engine zinc is attached to the line of seawater.
In this engine, it is attached to the fuel cooler, the oil cooler and the heat exchanger.
ZF clutch also changed oil at the same time. We use specified ones, such as grade.
The generator is 16 kilometers of Kohler. We also exchanged a set of consumable parts here as well. (Lo, Fo, Racor, seawater pump impeller, engine OIL, cooling water, V belt, air filter, etc.)
Something like green is a rubber that contains lead and is a handy tool to take out from a drain in a place difficult to receive with a bucket or the like.

※ディーゼルエンジンの修理、メンテナンスはいつでも受け付けております。
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tag : CAT-C12 CaterpillerC12MarineEngine キャタピラーC12

CATERPILLAR C-12 Marine Diesel Engine,Maintenance

CAT-C12マリンディーゼルエンジンの定期整備をしております。
20110220183449.jpg

コンパクトに配置されたエンジンゆえに順番を間違えると作業も2度手間になってしまいます。
右舷のインぺラーはフィルターが邪魔なので、先にフィルターをはずし作業しています。
左舷はエンジンの左側にある為、このボートでは体を入れるスペースがなくエンジンの上と後方の脇から作業。
CATERPILLER C12 Disel Engine
CATERPILLER C12 Disel Engine

燃料フィルターは交換したらエア抜きを行います。エンジンの始動テスト等も含め明日の予定です。
20110220183450(1).jpg
排気管のドレンからエンジンの冷却材をにいています。他にも数か所あけてクーリックを新しくします。
エンジンオイルフィルターやVベルトも交換。エンジンオイルは純正OILで対応しています。CaterpillerC12MarineEngineにて
ほんとはほかにも作業しているのですが、体調不良のため続きは明日載せることにします。

Regular maintenance of CAT-C12 marine diesel engine is under way.
If you mistake the order due to the compactly arranged engine, you will have to work twice more.
Filter is obstructing because starboard impeller is obstructing, so we are removing the filter first.
Since the port is on the left side of the engine, there is no space to put the body in this boat and work from the side of the engine and the side behind it.
Remove the air filter after replacing the fuel filter.
It is scheduled for tomorrow including engine startup test etc.
I am putting the coolant of the engine from the drain of the exhaust pipe.
I will open up some places and renew the cool.
Also replace the engine oil filter and V belt.
Engine oil is compatible with genuine OIL. At CAT-C12
Actually I'm working on other things, but I will post the rest for tomorrow due to poor physical condition.

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tag : CAT-C12 CaterpillerC12MarineEngine キャタピラーC12

NIKON-FM10

NIKON-FM10
チープなファンカメラのNIKON-FM10.もらいもんです。
特別な機能はなにもないマニュアルのフィルムカメラです。本体もプラスチック多用してますがある意味最先端かもね。
A cheap fan camera NIKON - FM 10 is a gift.
A special function is a manual film camera with nothing. The main body also uses plastics heavily, but it may be a state-of-the-art meaning.


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tag : NIKON-FM10

Vibration damper & Hub and track ring Installation (MTU8V2000-M90その2)

MTU8V2000M90にて昨日の続きを富永物産の方に来ていただき作業しています。昨日の写真と同じ様ですが、やっていることはま逆のことを行っております。
Hub and track ring -installation(MTU8V2000M90

ダンパーの取り付く部分であるHubとHubに取り付けられたtrack ringをSEALのついたエンジンブロック正面のクランクシャフトに取付ます。
クランクシャフトにシャフト(冶具、芯だしやSSTを固定)を通し、HUB,アダプター(押し込み量を決定]、油圧冶具、NUTの順で固定。HUBのテーパー部分に油圧で高圧をかけておいて、シャフト上にある油圧冶具でHUBを押し込みます。
文章ではこれだけですが、圧力をかけて置いておく時間もあり簡単ではない。

MTU8V2000M90

図の3のSEALが今回交換したかった部品。そのための大掛かりな作業が2日がかりの今回の整備です。図2の部品が脱着が大変なHUB(位置決めも面倒)。他のMTUエンジンもフロントハブは同様の作業が必要になる。クラッチのつくフライホイール側にも同様の油圧HUBがあるので、高価なSSTと技術がないと外せないとゆうことになります。

HUBがついた後は2個づつのダンパーを取り付けて復旧する。
この8Vのダンパーは単体で部品を形成しているが、ダンパー内部にエンジンからのOILが入るバイブレーションダンパーも存在します。写真は研修所にあったそのカットモデル。複雑な構造=高価な部品の図式が成り立つ。
あまり壊れることはないのだろうが、こわれたら目ん玉が飛び出る金額です。
MTU8V2000M90

FC2に来る前の過去のブログでMTUの記事が多数あります。そのときこの写真を載せた気がしますが、見つけられなかったので搭載した。一つのメーカーだけでも高価な特殊工具が大量に必要になるので、エンジンの整備を行うには設備投資が大変です。技術の面でも資料や情報のことも含めメーカーとの協力なくして、作業することは難しい。
売るだけ売って知らんぷりなら道具はいらないが、お前もいらないよと言われてしまう。だから日々勉強が必要です、、、

I am working at MTU 8 V 2000 M 90 to come to Tominaga product for the continuation of yesterday.
It is the same as yesterday's picture, but what I am doing is doing the opposite thing.
Attach the hub and the track ring attached to the hub, which is the part to be attached to the damper, to the crankshaft on the front of the engine block with SEAL attached. Fix the shaft (Jig, fix core and SST) to the crankshaft, fix the HUB, adapter (determine the push amount, hydraulic jig, NUT) in order Hydraulic high pressure is applied to the tapered part of the HUB, Push the HUB with the hydraulic jig on the shaft.
This is the only sentence, but it is not easy because there is time to put pressure on.
The SEAL in figure 3 is the part I wanted to exchange this time. A large-scale work for that is maintenance of this time of two days.
The parts shown in Figure 2 are very difficult to desorb HUB (positioning is troublesome).
For other MTU engines the front hub will require similar work. Since there is a similar hydraulic HUB on the flywheel side to which the clutch is attached, it will be decided if there is no expensive SST and technology.
After HUB is attached, install two dampers and restore.
Although this 8 V damper forms a part as a single body, there are vibration dampers in which OIL from the engine enters inside the damper.
The photograph was that cut model that was at the training center.
Complex structure = schema of expensive parts holds. It probably will not break so much, but it is the amount the eye ball jumps out if it breaks.
There are many MTU articles on past blogs before coming to FC2. I felt like posting this picture then, but I could not find it, so I mounted it.
Even one manufacturer alone will need a large number of expensive special tools, so investing in equipment is difficult to maintain the engine. In terms of technology, it is difficult to work without cooperation with manufacturers, including materials and information. If you just sell it and sell it and you do not need a tool if you do not know it, you are told that you do not need it either. So I need to study every day ,,,

MTU8V2000M90にて、ダンパーを付けるHUBの取り付け後の様子です。 バイブレーションダンパーの1段目を田中がセットしています。
MTU8V2000M90
カラーを入れて2個目のダンパーを付けます。
MTU8V2000M90
ベルトプーリーを規定トルクで締めつけてベルトをかければ完了。
MTU8V2000M90

このエンジンはボルトでオルタネーターの位置を調整することでベルトを張ります。他の機種などではオートテンショナーのついているエンジンも見かける。
MTU8V2000M90

It is a state after installing HUB attaching a damper with MTU 8 V 2000 M 90.
I set the first row of the vibration damper.
Put the color and attach the second damper.
Tighten the belt pulley with specified torque and complete the belt.
This engine tension the belt by adjusting the position of the alternator with bolts. In other models etc, I also see an engine with auto tensioner.


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tag : MTU8V2000M90

MTU8V2000-M90,ハブダンパーの取り外し

本日は船体塗装の合間でエンジンルームに入れるようにしてもらい、作業を行う。MTU8V2000M90のフロントハブの取り外し作業。
MTU8V2000M90

外したハブダンパー。ダブルで取り付けられている。
中にはジェルのようなものが入っているらしく、破損して液漏れしてしまったら交換になる。
MTU8V2000M90
外れたダンパーの後には油圧圧入のハブが残るので、これを抜かないとSEAL交換ができない。そのため富永物産よりメカニックの進藤さんらに来てもらい特集工具で外す。(とても高価なSSTを多く使う為、一連の作業を今回お願いしました)
MTU8V2000M90

無事外れたハブ。SEALの当たり面にはRINGが収まる。
MTU8V2000M90

ハブとSEALを外したMTU8V2000M90エンジン。SEALも止まりしろがなく、位置を合わせて入れる必要あり。そのため正確な位置出し等もかねて、取付も冶具を使用する。取付取外しのカラーやアダプターはエンジンの種類とグレードに合わせ多くの種類があり、必要な道具とDATAをそろえるだけでも時間がかかる。コストも当然掛かりますが。
今回の作業はメーカーの持っている道具や知識がなければ実現できなかった。大げさなようですが、実際工具を買いそろえるだけでも国産乗用車が軽く買えます。
MTU8V2000M90

油圧をかけているときはテーパー取外しの為の高圧がかかる。2台のポンプを使って脱着作業をしますが、高圧ポンプは(3000kgf/cm2)圧力もその辺のポンプとは違います。久々にドキドキする作業に立ち会ったような気がします。


Removal work of the front hub of MTU 8 V 2000 M 90.
This is a hub damper
There seems to be something like gel in it, and it gets replaced when it gets broken and leaks out.
Since the hub of hydraulic press fitting remains after the dislocated damper, you can not replace the SEAL unless it is pulled out. For that reason, Tominaga Bessan visits the mechanics Mr. Shindo et al. (We used a lot of expensive SST, so we asked for a series of tasks this time)
A safe hub that is safe. RING fits on the contact surface of SEAL.
MTU 8 V 2000 M 90 engine with hub and SEAL removed.
SEAL does not stop, it needs to be aligned.
For that reason, in addition to precise positioning etc., we also use jigs for mounting. There are many kinds of installation and removal colors and adapters according to the type and grade of the engine, and it takes time even by just arranging necessary tools and DATA. Although the cost also naturally takes.
This work could not be realized without tools and knowledge that the manufacturer had.
It seems to be exaggerated, but you can buy a domestically produced passenger car lightly simply by just buying a tool.
When hydraulic pressure is applied, high pressure for taper removal is applied. 2
The pump is used for desorption work, but the high pressure pump (3000 kgf / cm 2) pressure is also different from the pump around that. I feel like I was on the work that is exciting after a long absence.
* Repair and maintenance of diesel engines are always accepted.



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tag : MTU8V2000M90

プロフィール

オオムラエンジンサービス株式会社

Author:オオムラエンジンサービス株式会社
代表取締役 大村芳弘
1級舶用機関整備士
東京都

FAX 03-3480-4183
y.ohmura.mtu@gmail.com

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