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ブログ閉鎖のお知らせ

一身上の都合により、私大村は来月末を持って安田造船を退職することになりました。
いままで応援してくださった方々には大変感謝しております。
まだ一月引き継ぎ等で在籍しますが、これからも安田造船エンジン部を
引き続き応援していただけると信じております。

敬具 安田造船所 副工場長 大村芳弘

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GM DDA6-71TI ,2サイクルディーゼルエンジンのオーバーホール,VOL4(DD6L71)

GM6-71TIエンジンの分解が完了して、清掃に入っているエンジンブロック。
デトロイトディーゼル6-71TI  ,GM6-71

6-71はドライスリーブの為、シリンダーライナーの付く部分は6V92や8V92などは形状が異なる。
DETROIT DIESEL 6-71TI
測定を待つクランクシャフト
DETROIT DIESEL 6-71TI
ライナーは測定するまでもないが、10年以上経過しているので、痛んでいます。実際毎日動いている作業船のエンジンよりもたまにしか動かない プレジャーの方が傷んでいることは多々ある。
特に2サイクルはライナーに吸気ポートがある為ピストン頭部などがさびたりあばたになっていることもある。
タクシーやバイク便のエンジンが、一般の乗用車やバイクより数倍長持ちするのも、ドライスタート時の回数の問題ではないかといわれますが、ボートにも当てはまると思われます。DetroitDieselEngine,DDA6-71TI ( GM6-71TI , IN-LINE-71ENGINE )にて

DetroiDiselAlllson GM DDA6-71TI block that has been disassembled and is being cleaned.
Since 6-71 is a dry sleeve, the shape of the cylinder liner is different in 6V92 and 8V92.
Crankshaft waiting for measurement
The liner does not have to measure it, but since it has been over 10 years ago, it hurts.
Actually pleasures that move only occasionally than the engine of a working ship moving every day often have been damaged.
Especially in 2 cycles there are intake ports in the liner so the head of the piston may be rusty or pocky.

Although it is said that taxi and motorcycle engines last several times longer than general passenger cars and motorbikes, it is said to be a matter of the number of times at the dry start, but it seems to apply to boats as well.

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tag : DetroitDieselEngine,DDA6-71TI GM6-71TI , IN-LINE-71ENGINE )

GM6-71,2サイクルディーゼルエンジンのオーバーホール,VOL3 ( DDA6-71 )

エンジンの船外への抜き出しと、分解を行いました。作業は間が開いたが3日目、足早に進めます。
すでに抜き出しOKの状態なので、ハンガーを組んでドアから出しています。
DETROIT DIESEL6-71TI

早速減速機取外し&フライホイールの取り外し。
DETROIT DIESEL6-71TI

DETROIT DIESEL6-71TI

油圧圧入システムではないので、さくさく進めています。
デトロイトディーゼル6-71TI  、 GM6-71
後方ではハウジングの取り外し中。エンジン前方ではハブダンパーを外しています。

側面では田中がOILPANをはぐり、ピストン&ライナーの取り外しにかかります。
デトロイトディーゼル6-71TI  、 GM6-71
ベテラン含め4名での作業のため、順調に進みます。GMはこのあとの清掃が大変ですが。
GM6-71
カムを抜く前に、タイミングの確認。DATAではAタイミングのはずですが、このエンジンはSTDで組んであった?
これはカバーのエンジンDATAとブロックが違うか、どこかで組み直した際にSTDにしたようです。
なぜかAタイミングでは無かった。GM6-71TIにて

I pulled out the engine out of the boat and disassembled it. Work was on time, but on the third day, we will proceed quickly.
Since it is already in the state of withdrawal OK already, we assembled the hanger and pulled out from the door.
Remove the speed reducer immediately and remove the flywheel.
Because it is not a hydraulic press fitting system, it is proceeding crisply.
Removing the housing at the rear. The hub damper is removed in front of the engine.
Crawling OILPAN, it will take to remove the piston & liner.
Because we work with four people including veteran, we will proceed smoothly.
Cleaning up after GM is serious.
Before pulling out the cam, confirm the timing. In DATA it should be A timing, but was this engine built with STD?
This seems to have made it to the STD when the engine DATA of the cover is different from the block, or when it was re-assembled somewhere.
There was no A timing. At GM6-71TI ( DDA6-71TI )



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tag : DDA6-71TI デトロイトディーゼル6-71TI

オートランド野沢の前日練習会


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2012年9月9日に行われた、関東ダートトライアル選手権の前日の練習の様子。走りのできあがっている選手は前日にあまり無理をせず、タイヤや路面の感触を確認して車をいたわっている。私はいまだに練習量が足りないので、走れば走るほどよくはなるが、教わったことを持続できずすぐに元に戻ってしまいます。
そんなわけで、翌日のC地区戦は7位に終わりました。前日の走りを見れば、ダメ出し多数な状況は説明するまでもないのです。トップとのタイム差が痛い。

A state of exercise the day before the Kanto dirt trial championship held on 9th September 2012.
A player who is running is not excessively pushing the day before, he checks the feel of the tires and the road surface and is surviving the car.
I still have not practiced enough, so the more I run I get better, but I can not sustain what I have taught and I will be back to the place soon.
For that reason, the next day 's C district game ended in seventh place.
If you look at the running of the day before, it will not be necessary to explain the number of failures.
The time difference with the top hurts.

http://www.jpn01.com/jmrcks2/pic/12sr8rk/12rk_result.pdf





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tag : GH-CT9A LANCER-EVOLUTIONⅦ

MAN-D2840LE403,圧縮圧力の測定

MAN-D2840LE403にて昨日の整備点検作業。 エンジンコンディションを知るためにインジェクターを抜いてコンプレッションを測定しています。
MAN-D2840LE403
測定箇所の圧力は規定値に収まっています。他の気筒で落ち込んでいるところがないか、バラツキがマニュアルの規定値に入っているかどうか確認します。
測定までは外す部品も結構あり、ガスケットも多数必要になるので準備が必要です。急にはできません。
(コモンレール等測定できないエンジンも多々あります)

外したインジェクターをテストして、規定圧力にならないものは分解整備しています。田中がインジェクターをばらし、スプリングやシムで規定値に戻してます。
MAN-D2840LE403

消耗部品交換は、Vベルト、海水ポンプインぺラー、燃料フィルター、オイルフィルター、エンジンオイルなど。
よく聞くのがこないだやったばかりとゆう声ですが、1年前では乗って無くてもやはりついこないだではありません。今回もインぺラーは切れていました。やはり不具合が出る前の整備がベストです。

Yesterday's maintenance inspection work at MAN - D 2840LE 403. In the case of
In order to know the engine condition, the injector is pulled out and the compression is measured.
The pressure at the measurement point is within the specified value.
Make sure that there are no drops in other cylinders and whether the variation is within the specified value of the manual.
Preparation is necessary because there are quite a few parts to remove until measurement and many gaskets are required. I can not do it suddenly.
(There are many engines that can not be measured such as common rail)
I tested the injector that I removed, and disassembled and serviced what is not at the specified pressure. Tanaka disassembled the injector and returned to the specified value with springs and shims.
Consumable parts replacement, V belt, sea water pump impeller, fuel filter, oil filter, engine oil etc.
It is a voice heard just as heard it often, but it is not the last time I have not been riding a year ago.
This time the impeller was out. The maintenance before the trouble comes out is still the best.


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tag : MAN-D2840LE403

MAN-D2840LE403,エンジン整備

下取り等で入ってきたボートは、エンジンなどのコンディションを現状把握する兼ね合いから、消耗部品交換を行います。今回は消耗部品の交換作業と、重要部品の点検作業、追加オーダーでの構成。
まずはMAN-D2840LE403の消耗部品を交換していきます。
燃料はRACORにゴミがたまっているので、ボールのドレンを開放し、洗って復旧します。
MAN-D2840LE403

受け皿にはさびやら湯どろやらが出てきます。こんなのをエンジンに吸い込む前に清掃です。
MAN-D2840LE403
ドレンボルトのガスケットはスチールのボールを挟み込むようにうえしたに入ります。プラスチックの本体めねじは壊しやすいので、注意しています。
MAN-D2840LE403
ふたのねじのガスケットも必ず交換してます。つまらない部品で、つまらないトラブルを出したくないため。
フィルターを購入すると、シールが付いてきているはずなので、開けたところはけちけちせず交換。

こちらは冷却水交換のため抜き出しを開始するところ。
MAN-D2840LE403

The boat that entered by trade-in, etc., we will replace expendable parts from the balance of keeping track of the condition of the engine and so on.
This time, replacement of expendable parts, inspection of important parts, composition in additional orders.
First of all, we will replace consumable parts of MAN - D 2840LE 403.
Fuel is collected in RACOR, so open the drain of the ball, wash it and restore it.
Rusty yurodora comes out on the saucer. It is cleaning before sucking this into the engine.
The drain bolt gasket enters into the steel ball so as to pinch it. Plastic body female threads are easy to break, so be careful.
The gasket of the screw of the lid is also surely exchanged.
It's a boring part, so I do not want to get boring trouble.
When you buy a filter, since the seal should have come with you, replace it without misunderstanding.

Here is where we start withdrawing for cooling water exchange.

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tag : MAN-D2840LE403

GM-DDA6-71TI ,2サイクルディーゼルエンジンのオーバーホール,VOL2

エンジンにはいろいろなパーツがついています。海水ポンプ、清水ポンプ、インタークーラー、ターボ、もろもろ。それらもシールやベアリングを交換して、次回整備までの耐用時間を延ばしていきます。
DETROIT DIESEL6-71,GM6-71

海水ポンプはインぺラーだけでなく、シャフトの傷み具合やメカシールの交換、カムやプレートのヘリ具合も見ます。10年使えば減ってますよ。
DETROIT DIESEL6-71,GM6-71

今回の清水ポンプはまだメカシールからの漏れなどありませんが、こんな時だからこそ整備しておけば、またしばらく安心が買えるわけです。時間管理は当然として、壊れる前に整備すれば、結局コストは安くなります。
DetroitDieselAillson,DDA6-71TI ( GM 6-71TI , IN-LINE-71ENGINE )

Various parts are attached to the engine. Sea water pump, Shimizu pump, intercooler, turbo, various things. They will also replace seals and bearings and will extend the service life until next maintenance.
The sea water pump not only inspects impeller but also the condition of bruising of shaft and exchange of mechanical seal, we also see the condition of helicopter of cam and plate. If you use it for ten years it is decreasing.
There is no leakage from the mechanical seals yet for this Shimizu pump, but if it is maintained at this time, you can buy a safe for a while.
As a matter of course, if you maintain time management before breaking up, the cost will eventually become lower.
At DetroiDiseAlllson,DDA6-71TI

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オオムラエンジンサービス株式会社

Author:オオムラエンジンサービス株式会社
代表取締役 大村芳弘
1級舶用機関整備士
東京都

FAX 03-3480-4183
y.ohmura.mtu@gmail.com

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