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YANMAR-6GHAKにて

26年もののエンジン?である。 どうもアワーメーターは一回りしているようである。いろいろやばそうな箇所がある。かねてより点検時の報告にいろいろ書きつづけていた(あとでなにかあると点検報告の意味がないので不良等は報告、但し整備は見積のあとGOが出て初めて作業開始ですので様子見と言われればそれまでです。)のだが、今回エンジン不調(白煙大、回転上昇せず、振動及びハンチング)で呼ばれ点検だめだし(昼の作業が終わった後、深夜の部で承っております)
STEP1、状況確認。順序は前後します。燃料ポンプの各プランジャーは正常に送っている。燃料ラインのつまり無し(念の為フィルター確認)
バルブの開閉確認、ターボの回りも確認。各デリバリーポンプラインを始動しながらカットして不良シリンダーを見ようとしたが、どれも大差なく。
STEP2,アダプターを好意でおかり出来たので、コンプレッション計るも意外に特別低い数値が出る気筒がない。
INJも同様ではある。 死んだような症状なのに死んでいない、、、
この時点で頭がうにになっていたので、下に落ちていた 見つけた謎の部品がどこのパーツかおもいだせなかった。
一旦船を離れ横須賀へ。マリーナで以前にも見覚えのあるこんな部品がエンジン下に落ちていたのだが、一体どこで見たんだろうと話していた時、燃料ポンプのカップリングにそんな部品あったんじゃ? そうはっきり思い出しました!
他のポンプのカップリングでもつかってた。ここで確信につながり、急いで船へ戻り燃料ポンプのカバー等外すと、
カップリング微調整用のボルトが折れてました! (こんなのおれているのは初です、折れるのか、、、)
タイミング狂えば調子いいわけがないが、まさか折れているとはね。
YANMAR-6GHAKE
ヤンマー6GHAK-ST

とりあえず原因は9割がた確定できたようなのであるが、日曜らしく部品は頼めないので別の現場へ。
今日は埼玉、芝浦、横須賀、市川と移動。脳内マイレージはだいぶたまり、そろそろアルコールを補給しないとおかしくなりそうです。 YANMAR-6GHAK-STにて

It is a 26 year engine.
The hour meter has already turned around.
There are many places where maintenance is necessary. I pointed out the report at the time of inspection before, and continued writing those items.
(Since there is no meaning in the inspection report if there is something later, we will report defects etc. However, maintenance will be possible only after the GO comes out from the owner after the estimate.If it is said that we will not do this time until then .)

This time it is called with abnormality of engine (white smoke large, not rise in rotation, vibration and hunting)
I have been inspecting it in a hurry (We are accepted at the late night after day's work is over).

STEP 1, status check. The order goes back and forth.
Each plunger of the fuel pump is sending normally. None of the fuel line (just to be sure just the filter)
Confirm opening and closing of valves, check around the turbo. While trying to cut each delivery pump line while trying to see the defective cylinder, there was no big difference.


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あと少し キャタピラー3208にて

エンジンが元の状態に戻ってきた。あと少々欠けた部品が来れば復旧試運転です。
本日は付帯作業の残り、海水ラインのホース取り回し変更含めビータスと格闘中。
CAT3208
翌日の準備とか、其の他部品の確認とかやりながら、こんな時間です。
たばこないと起きていられない! CAT-3208にて

The engine has come back to its original state.
It is restoration test run if parts of back order come.
Today I will clean up the rest of incidental work, change of hose of seawater line etc.
It is already this time while preparing for the next day, confirming other parts etc etc.
I can not stay up without tobacco!
At Caterpiller3208MarineEngine


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3歩進んで2歩下がる

連日の横須賀方面作業中です。分解はともかく、復旧は順番とび越えられないもの多々あり。
イレギュラーぽつぽつあり、、、  SUSのいもねじの残骸を撤去した。
疲れた

バルブスリーブも修正OH.
キングストンバルブ
船底に土下座しながらの作業。水が止まるようにはなったので、たぶんゆるしてくれたんだと思われる。

軸芯調整中
軸芯はR&Dが付いているので、だしずらい。 左右は油圧ポンプで動かしました。

本日は買い出しがあったので、横須賀駅方面までは下道で移動。 ラーメン屋結構気になりますが、仕事優先。

それにしてもだいぶ禁酒しているので、元気無くなったきました。 しかし何とか予定通り仕上げたい。他もたまっているので、、、
I am working in the direction of Yokosuka every day.
There is an irregular one ,,, Remove the remains of the SUS screws.

The valve sleeve is also modified OH.

Work while crawling on the bottom of the ship.
As water stopped to stop, it seems to have forgiven me.


Adjustment is difficult because the axis has R & D attached.
I moved the left and right with a hydraulic pump.

Today there was a buyout, so I went down the road to Yokosuka station. Ramen shop quite anxious, but work priority.

Even so, I have stopped drinking so much, so I came to lose my energy. But somehow I want to finish as planned. Because others are also accumulated ,,,



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修理と整備が続きます、Caterpiller3208

本日は補機類をはすして軽くしたエンジン&MTをチェーンブロックでつり上げOIPANを落としました。
腐ったボルトは結局5本ほど撤去作業が必要になりました、、、
CAT3208
H鋼レールは100/100-4.5m。長かったので、支柱2点では少々不安あり、3点面にすこし荷重にがしてつり上げ。
国産メーカーの知らないレバブロ(キトー製欲しかったが、価格全然違うので)は荷重掛かると動きが悪く、やはり値段の差かと。
2個のチェーンブロック、1個は借り物。ワイヤーは相応買ったが使ったのは2本、、、
今月も工具代がいくなあ。今日だけでも打撃メガネⅩ1追加、46mmソケット追加、インチの欠損ソケット補充
インチのリコイルKITとインチのスパイラルタップの準備、シール抜き各種、Caterpiller3208MarineEngineにて

予約作業優先してまして、緊急等の割り込み系は深夜対応してます。
INJのOHで、MD1053と6GHの分を送る。
MD1053は2段インジェクターとかで、資料には1っぱつ目の開弁圧と2発目の開弁圧が記載。
2発目がうまく確認できないので、測定もPUMP屋さんに頼みました。
6GHはエンジン不調が発生しており目下追跡調査中。コンプレッションゲージはアダプターが合わなかったのだが、
某メーカー系業者様が貸してくれたので、とりあえず確認出来ました!ありがとうございます。

Today we removed some of the parts and lift the engine and the MT which weighed down with a chain block and removed the OIPAN.
Rotten bolts eventually needed about 5 removal work ,,,
H steel rail is 100 / 100-4.5 m. Because it was long, I was a bit uneasy at the two posts, I got a little load on the three points and lifted.
The lever block which the domestic maker does not know (I wanted made by Kito but price is completely different) was bad movement when loading, still I was keenly aware of the difference in price.
Two chain blocks, one borrowed. I bought wire properly, but I used two ,,,
I wish the tool fee will go this month as well. Even today only one batting wrench was purchased additionally, a 46 mm socket was added, and the socket which was missing inch size was also supplemented.
In addition, I prepared the inch recoil KIT and inch spiral taps.
Currently, we prioritize reservation work, and interruption work such as emergency is dealing late at night.

At INJ's OH, it sends MD 1053 and 6 GH minutes.
MD 1053 is a two-stage injector, in which the first valve opening pressure and the second valve opening pressure are stated in the material.
Since I can not confirm the second time well, I asked the PUMP store for the measurement.

Under 6GH, engine malfunction has occurred and it is under tracking investigation at present.
Although the adapter did not match for the compression gauge,
A manufacturer from a certain manufacturer lent me it, so I could confirm it for the time being!
Thank you very much.
キャタピラー3208


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作業がたまっていきます

昨日にひきつづき、エンジンジャッキアップ等の準備に明け暮れています。
PSSの腐ってしまったいもねじはリューターでぎりぎりまで削り1段目は撤去。2段目は少し緩んだのでスが、上部ねじやまが悪い為途中で止まってしまった。 外して修正するかないですね。
うんうん唸ってます
ありとあらゆる逆タップやらなんやらを持ってきたが 全滅だった。いもねじは浅いので掛かりが少なく削れるばかりで現場ではこれが限界でした。
Continuing on yesterday, I am preparing to raise the engine up.
The rotten screws of PSS were scraped to the very last with a ruther and the first one could be removed.
The second piece got a little loose, but the screw at the top of the screw was damaged and it was not loose on the way.

Today I was annihilated, although I brought various reverse taps etc.


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予約整備開始、キャタピラー3208

CAT-3208のOILPANの修理交換等を予定通り始めました。
とりあえずボルトがすでに腐っている物が数本確認されている為不測の事態ばかり検討しながらの作業です。
CAT3208
やばい部分のボルトの頭が腐っていなければ、エンジンを上に上げてボルト外し、OILPANを落として交換すれば終わりです。
しかし状況悪く、頭の無いボルト等の撤去修正が入るので、最悪はエンジンを回転させる予定。
そのため余計な部品も外してます。 スペース稼ぐため上部 前部及びつり上げにじゃまな部品はすべてはずし、、、

I started repairing and replacing OILPAN as planned. In the meantime, because several bolts have already been decayed, it is work while considering only unforeseen circumstances.

If the head of the confirmed rusted bolt is not rotten, raise the engine upward, remove the bolt, remove the OILPAN and replace it and it is over.
However, the situation is bad and the removal of the bolt will definitely occur, so at worst we are considering turning the engine sideways.
Therefore, I remove unnecessary parts. In order to earn space for work, we are making it possible to jack up the upper part and front part of the engine and the engine. At Caterpiller3208MarineEngine

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メンテナンスな日曜日、残念ながらボートショーは見にいけず、、、

AM1発目は、発電機関係。 2発目は移動してSF51. そして3発目がMD1053KUHのインジェクター整備。
シンプルな6気筒なので通常なら整備はしやすいのですが、このボートは優れた居住性と引き換えに非常に狭いエンジンルームであり、天井も低く、上もあくには開くようだが実際はじゅうたんやらテーブルやらソファーやらがあるので今回は開けずに作業突入。
MD1053KUH
明日も引き続き唸ります。

※帰りにもらいもののお返しの品を買いにハードロックカフェへ。場所柄か外国人のお客さんのみ。
日本人のパンクな店員さんが英語で対応(ピンポイントだが、しっかり伝わってやりとりしている、さすが)。 
外人客との対応はパンク姉さんが、おやじにはどっからどう見ても日本人には私は見えないのだが、ブルーの瞳の流ちょうな日本語のねえさんが対応してくれました。
そして私はとゆうと、会員証は現在アプリになっていると言われる。? もうカードすらないらしい。
再登録してくださいと言われ、機械で最低限のDATAを打込む。 ブルーの瞳のきれいな店員さんがしきりに言います。
日本語ならこのままこの機会で詳細を打ち込めます。あとからのメールの画面だと全部英語オンリーです。どうしますか?
メールなら英語でいいよっていいました。 色白の外人さん(カラコンかもしれないが)のような店員さんはしきりに心配してくれたが
やはり作業着きたはげのおやじが英語勉強しているようには見えないのであろう。ひとは見かけなのかもしれない。
今回の教訓、きれいだからといってあまりじろじろ見てはいけない! 瞳がねー
The first work in the morning is a generator related. The second round moved and SF 51. And finally the injector maintenance of MD 1053 KUH.

It is simple because it is a simple six cylinder, but maintenance is easy in this case, but this boat is a very narrow engine room in exchange for superior habitability and the ceiling is low.
At the top of the engine room there is a working hatch, it seems to be open for the first time but in fact there are carpet, table and sofa, so I could not open this time and entered work.
I will continue to beat tomorrow.

To the present for return, to buy a thank you to hard rock cafe.
Only place guests or foreigners' customers.
A Japanese punk clerk responds in English (pinpoint, but it is well communicated and exchanged, as expected). In the case of

The correspondence with foreign guests was done by punk sister, and my sister in blue eyes corresponded to me.

And then I was told that the membership card is now an application. Is it?
It seems no more cards.
It is said that you should re-register, and you machine the minimum amount of DATA on the machine.
A beautiful clerk of blue eyes will talk to you.
If it is Japanese, you can enter details at this opportunity as it is.
Everything is English only when it's the screen of the mail from afterwards. what should I do?

I said that it would be good in English if mail. In the case of
A clerk like a fair foreigner (although it may be a color contact lens) was anxiously worried, but as I am still a student wearing work I can not seem to be studying English. I will.
People may be apparent.
Lessons learned this time, do not stare too much as you are beautiful!


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埼玉へ

午前に材料買い出し。午後はお手伝いで、ビッツのMTを下してきた。
忙しい時には仕事がかぶり、どうしよう?
一日開くと どうしよう?  結局トータルでは休みなんかほとんどないのだからいいような気もしますが、不安になるくらいならどんどん動きます。 ブラック個人事業主として自分を訴えたら、どこからか残業代&休日手当的ななにかがでないだろうかと思います。
ビッツ
BAT,エアクリーナ回り一式、ハーネス、MTケーブル、スターター、射熱板、ドライブシャフトLR, アンダーガード、OIL抜き出し、リヤマウント、エンジンメンバーずらし、ステアリングらっく、MT固定のボルト外し、MTをジャッキで下して終了。

20160301DSCN0589.jpg
昼寝をじゃまするなと


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プロフィール

オオムラエンジンサービス株式会社

Author:オオムラエンジンサービス株式会社
代表取締役 大村芳弘
1級舶用機関整備士
東京都

FAX 03-3480-4183
y.ohmura.mtu@gmail.com

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